vrijdag 5 oktober 2012

mister Motley #33







oktober/november/december 2012 - mister Motley #33 - over onze ouders
inhoud: 54 Ringel Goslinga 'Family Tree'

In 2007 verscheen Family Tree, een boek van Ringel Goslinga oven zijn familie. Naar aanleiding van een briefwisseling met Heske ten Cate maakte Ringel een vervolg op Family Tree.

Uitgangspunt was daarbij een album dat hij ontdekte bij de vrouw van zijn vader: 'Het zijn foto's uit de tijd dat ik de weekenden bij mijn vader doorbracht. Er zit een raar soort geluk, plezier en onrust bevroren in de al wat verkleurde beelden. Soms zit er nog een gaatje door van een punaise. Een familiealbum kent altijd een persoonlijke opzet met eigen verhalen, kleine tekstjes. Voor veel mensen is zo'n album een aaneenschakeling van vakantiefoto's, voor mij is het van jongs af aan een verzameling gezichten geweest. Daarmee is Family Tree meer een psychologisch onderzoek, een waanzinnig persoonlijk project: Ik wil de diepte in gaan door uit te leggen hoe mijn familie in elkaar steekt. Volwassenen en kinderen die door de scheiding van mijn ouders onbereikbaar waren geworden. Oorzaak, gevolg. Verdwenen gezichten. Op zevenjarige leeftijd had ik nog een album met foto's waar op mensen samenkwamen, daarna zouden ze nooit meer bij elkaar zijn. Family Tree is voor mij de lijm, het verlangen, om het onmogelijke te bewerkstelligen. Het lijkt er misschien op dat ik hiermee mijn familie tot eenheid wil smeden in het boek maar het gevoel ze als project bij elkaar te brengen is belangrijker dan de daadwerkelijke actie. De utopische familie bestaat nu in de uitdaging mijn eigen gezin tot een warm nest te maken waarin iedereen zijn eigen kansen kan benutten en daardoor kan groeien'.

Lees verder in mister Motley #33 of bestel mister Motley via deze link.