Overgenomen van PhotoQ:
PS Camera #11: kennismaking Li To Sang - Ringel Goslinga
door Rose Ieneke van Kalsbeek
Li To Sang (1938) valt achterover. Zijn vrouw opende plotseling de voordeur terwijl hij door Ringel Goslinga (1969) gefotografeerd werd. Zij was, net als To Sang zelf, een beetje ‘achterdochtig’ waarom het zo lang duurde om een portret van hem te maken. Twee foto’s maakte hij meestal, meer niet. Dan moest het in zijn gecontroleerde studio omgeving wel gelukt zijn.
Ringel Goslinga pakt het duidelijk anders aan. Tijdens deze eerste kennismaking met To Sang wil hij hem graag nog buiten, met zijn eigen 4 x 5 inch camera vastleggen, voordat hij de Mamiya 6 x 4,5 van Li To Sang voor PS Camera ter hand neemt.
Ondanks het verschil in werkwijze zijn er zeker ook overeenkomsten tussen beide fotografen te ontdekken. Li To Sang portretteerde vele Amsterdammers die de weg naar zijn fotostudio in de Albert Cuypstraat wisten te vinden. Goslinga zoekt zijn modellen zelf in zijn nabije omgeving. Zo fotografeerde in de afgelopen jaren ook menig Amsterdammer. Een bundeling hiervan is te zien in zijn boek City People (2011), maar ook in zijn eerdere werk Family Tree (2007), waarin hij zijn familie en vrienden, deels afkomstig uit Amsterdam, portretteert.
De camera van Li To Sang maakte Ringel Goslinga nieuwsgierig naar de, niet bij iedereen even bekende, fotograaf. Hij wilde zich daarom eerst verdiepen in zijn werk, werkwijze en de mens erachter de fotografie voordat hij met de camera aan de slag zou gaan.
Een deel van zijn nieuwsgierigheid werd gestild door het kijken naar de documentaire To Sang Fotostudio (1997) van Johan van der Keuken. Deze laat zien hoe To Sang zijn modellen, voor een achtergrond met felle kleuren of landschappelijke taferelen, positioneert en hoe hij sommige foto’s, op schilderachtige wijze, nabewerkt met inkt in verschillende kleuren.
Zoals tijdens de fotosessie van Goslinga al beeldend bleek, speelt de vrouw van To Sang een belangrijke rol achter de schermen van de fotostudio. Ze verzorgde het reilen en zeilen van de studio en, tot op de dag van vandaag, de vertalingen van een groot deel van de gesprekken die To Sang voert. Als Goslinga het door hem gemaakte portret van To Sang komt brengen, komen via haar, To Sangs retouchetips tot hem: zachter, schilderachtiger, rimpellozer…
Na de ontmoetingen was voor Goslinga de weg vrij om, met in de ene hand de camera en in de andere hand To Sang zijn gedachtegoed, zijn eigen weg te volgen. Enkele onthullingen van zijn experimenten zijn al gedaan, nieuwsgierig blijf ik ze volgen: ringelgoslinga.blogspot.com