donderdag 3 februari 2011
Recensie Cadoc.nl
Cadoc.nl, een website die zich sinds 2006 bezighoudt met boeken over fotografie, kunst en vormgeving, heeft een recensie geplaatst van City People:
Al weer vier jaar geleden verscheen het eerste boek van de Amsterdamse fotograaf Ringel Goslinga, Family Tree. Op een systematische maar voor de kijker ietwat mysterieuze wijze onderzocht de fotograaf zijn familie en daarmee indirect ook zichzelf hoewel hij zelf niet in beeld kwam. Zeer recentelijk verscheen City People een nieuw fotoboek van Goslinga. Deze borduurt voor een deel voort op zijn eerste boek en heeft in eerste instantie hetzelfde vleugje mysterie als zijn vorige boek. Deze keer wordt zijn directe omgeving in beeld gebracht en ook nu vangen we weer geen glimp op van de fotograaf.
De stofomslag van City People laat niets anders zien dan de titel, naam van de auteur en de uitgever. Daarnaast bevinden zich in een schijnbaar willekeurig patroon zwarte stippen op de voorzijde, rug en achterzijde. Ook het binnenwerk bevat nog enkele stippen en opeens blijk je de gehele omslag te kunnen uitvouwen. Het stippenmysterie wordt alleen maar versterkt wanneer je het boek opent. Amsterdam Page 24 - 55 en een handvol stippen is alles wat je te zien krijgt. Dat herhaalt zich een aantal bladzijden totdat het boek vervolgt met verschillende series portretten. Doorgaans zijn op de rechterpagina's de treffende portretten afgebeeld en op de vrijwel lege linkerpagina lezen we de naam van de geportretteerde en, het kon bijna niet anders, een stip ergens op de pagina. Een fenomeen dat zich bijna 250 bladzijden lang herhaalt.
Wie zich niet laat afleiden door de stippen, maakt kennis met een uiterst eclectisch gezelschap. Portretten van jong, oud, hip, ouderwets, blank, lichtbruin, donkerbruin, kalend tot uitermate behaard. Alle mogelijke varianten van de homo sapiens lijkt Goslinga voor zijn camera te hebben gehad. In tegenstelling tot zijn eerste boek, waarbij de geportretteerden vaak voor een anonieme haag stonden, zijn de opnamen duidelijker te herleiden tot een stadse omgeving met muren en portieken.
De meeste foto's tonen een vol portret, andere zijn ten voeten uit. Mijn voorkeur gaat uit naar de portretten. Goslinga weet vaak de essentie van iemands gezicht te vangen. Erg mooi is het haarscherp weergeven van ogen, neus en mond om daarna de rest van het gezicht te laten vervloeien in de achtergrond. Hoewel de meeste portretten bijzonder treffend zijn, springen er wat mij betreft toch nog enkele uit. Bij deze opnamen lijkt echt alles te kloppen en kan ik me voorstellen dat de fotograaf in juichstemming de doka heeft verlaten nadat bij het ontwikkelen het definitieve beeld van onder andere Nickel, Stanley, Olly, Christian en Erwin zichtbaar werd.
Het mysterie van de stippen wordt eenmaal achter in het boek aangekomen, onthuld. Net als de reden waarom dat juist deze personen een plek in het boek hebben gekregen. Wie voor de eerste keer het boek doorneemt, doet er goed aan om niet achteraan te beginnen. De onwetendheid is een deel van het plezier. Ik zal er dan ook niet verder op in gaan.
Goslinga is niet de eerste die de bewoners van een stad systematisch heeft vastgelegd. Eerder deed bijvoorbeeld Ken Ohara dat al in New York met zijn serie One. Maar in tegenstelling tot de strenge kadrering van Ohara die gericht is op het versterken van de overeenkomsten, is Goslinga's serie gericht op onderscheid en verschil. Wat dat betreft is City People een ode aan de grootsteedse diversiteit en die van Amsterdam in het bijzonder. Zijn liefde voor mensen vertaalt zich in prachtige, pakkende portretten van stadsgenoten als Connie, Sulijmeen, Hans, Mohamed, Nicky, GĂ©raldine, Yvan, Agen, Ricardo, Olly, Hisham en Jeroen. Een aanrader!
Ringel Goslinga
City People
304 bladzijden
Roma Publications
€ 29,50
ISBN 978-90-77459-54-6